Methods of Art Therapy in the Prevention of Emotional Burnout Among Teachers Working with Children with Disabilities
https://doi.org/10.31161/1995-0659-2023-17-1-49-55
Abstract
Aim. To highlight the issues related to the problem of emotional burnout and the preservation of mental health of teachers. To show the possibilities of art therapy methods in the prevention of emotional burnout among teachers working with children with disabilities. Methods. Analysis of psychological and pedagogical literature, methods of art therapy, game tasks, observation. Results. The theoretical substantiation of the role of art therapy in the prevention of emotional burnout among teachers working with children with disabilities is given. In practice, it has been shown that the variety of art-therapeutic forms of work with teachers suffering from emotional burnout allows the psychologist to choose techniques that allow for better establishing trusting contact, allows simplifying and "securing" the process of awareness, expression, reaction of emotions, contributes to the reduction of protective, unconscious mechanisms and the experience of accompanying strong emotions, often restrained by teachers due to their professional ethics. Conclusion. A variety of methods and forms of art therapy allows a psychologist to choose art therapy techniques in the prevention of emotional burnout among teachers working with children with disabilities.
About the Author
M. K. MagomedovaRussian Federation
Maryam K. Magomedova - Ph. D. (Pedagogy), assistant professor, the chair of Pedagogy and Technologies of Preschool and Additional Education, Dagestan State Pedagogical University.
Makhachkala
References
1. Безносов С. П. Профессиональная деформация личности. СПб: Речь. 2004. 272 с.
2. Бойко В. В. Синдром «эмоционального выгорания» в профессиональном общении. СПб.: Питер. 1999. 105 с.
3. Водопьянова Н. Е., Старченкова Е. С. Синдром выгорания: диагностика и профилактика. СПб.: Питер, 2005. 336 с.
4. Магомедова М. К., Магомедова Д. Г. Cоциально-культурная реабилитация детей с ограниченными возможностями здоровья средствами арт-терапии в условиях ГКУ РД РЦДПОВ // Гуманизация инновационного образования в современных условиях: перспективы и достижения. материалы международной научно-практической конференции. 2018. С. 382-387.
5. Магомедова М. К. Использование арт-терапии (пластилинографии) как формы работы с детьми, страдающими аутизмом // Известия Дагестанского государственного педагогического университета. Психолого-педагогические науки. 2018. Т. 12. № 3. С. 71-75.
6. Реан А. А., Баранов А. А. Факторы стрессоустойчивости учителей // Вопросы психологии. 2007. № 1. С. 45-49.
7. Форманюк Т. Синдром «эмоционального сгорания» как показатель профессиональной дезадаптации учителя // Вопросы психологии. 1994. № 6. С. 12-16.
8. Янданова Т. И. Особенности отношений умственно отсталых школьников с учителем в конфликтных ситуациях: автореф. канд. психол. наук: 19.00.10. М., 2000.
Review
For citations:
Magomedova M.K. Methods of Art Therapy in the Prevention of Emotional Burnout Among Teachers Working with Children with Disabilities. Dagestan State Pedagogical University. Journal. Psychological and Pedagogical Sciences. 2023;17(1):49-55. (In Russ.) https://doi.org/10.31161/1995-0659-2023-17-1-49-55