Готовность родителей с детьми с ограниченными возможностями здоровья (ОВЗ) и учреждений дополнительного образования к инклюзивному взаимодействию
https://doi.org/10.31161/1995-0659-2022-16-3-63-68
Аннотация
Aim. The article deals with the actual problem of the readiness of parents with children with disabilities and institutions of additional education for inclusive interaction. To show the peculiarity of the work of institutions of additional education in improving the system of work on the successful socialization and integration of children with disabilities into society, in other words, about the inclusion of a child.
Methods. Analysis of psychological and pedagogical literature, principles of inclusive education, observation.
Results. The theoretical substantiation for the role of institutions of additional education, in particular, carrying out inclusive practice, is given. Rehabilitation of a disabled child is unthinkable without the participation of the family. The correct attitude of the family to the child's illness is one of the factors of rehabilitation of an abnormal personality. The most important thing in working with the family is to teach parents and other family members to accept the child as he is, to sympathize with him, but not in the form of pity, but a constructive desire and willingness to create conditions that stimulate his mental, physical and emotional development.
Conclusion. For a long time, society divided children into ordinary (normics) and disabled (children with disabilities), who did not have the opportunity to receive full-fledged development and education on an equal basis with healthy children. And today this problem has not removed its relevance. An inclusive approach to this problem removes many questions. But, unfortunately, this issue has not been fully developed and requires closer attention to the problems of interaction between a family with a child with disabilities and the system of additional education.
Об авторах
М. К. МагомедоваРоссия
Магомедова Марьям Курбановна, кандидат педагогических наук, доцент, кафедра педагогики и технологий дошкольного и дополнительного образования
Махачкала
О. В. Курбанова
Россия
Курбанова Ольга Владимировна, кандидат филологических наук, доцент, кафедра русского языка
Махачкала
Список литературы
1. Интеграция общего и дополнительного образования: практическое пособие / под ред. Е. Б. Евладовой, А. В. Золотаревой, С. Л. Паладьева. М.: АРКТИ. 2006. 296 с.
2. Магомедова М. К., Магомедова Д. Г. Социально-культурная реабилитация детей с ограниченными возможностями здоровья средствами арт-терапии в условиях ГКУ РД РЦДПОВ // Гуманизация инновационного образования в современных условиях: перспективы и достижения: Материалы международной научно-практической конференции. 2018. С. 382-387.
3. Магомедова М. К., Магомедова Н. М. Взаимодействие родителей и учреждений дополнительного образования в работе с детьми с ОВЗ // Психолого-педагогическое и методическое сопровождение образовательного процесса: Материалы Всероссийской научнопрактической конференции (с международным участием). Махачкала, 04 декабря 2020 года. «АЛЕФ» (Махачкала), 2020. С. 133-137.
4. Магомедова М. К. Интерактивность родителей и учреждений дополнительного образования в работе с детьми с ОВЗ // Актуальные проблемы современной семьи: Материалы Всероссийской научно-практической конференции с международным участием. Грозный, 29 апреля 2021 года. «АЛЕФ» (Махачкала), 2021. С. 412-416.
5. Соколова Н. Д. Дети с ограниченными возможностями: проблемы и инновационные тенденции в обучении и воспитании. М.: 2005. 180 с.
6. Формирование безбарьерной образовательной среды для учащихся с ограниченными возможностями здоровья (методическое пособие). Астана: Национальная академия образования им. И. Алтынсарина, 2014. 66 с.
Рецензия
Для цитирования:
Магомедова М.К., Курбанова О.В. Готовность родителей с детьми с ограниченными возможностями здоровья (ОВЗ) и учреждений дополнительного образования к инклюзивному взаимодействию. Известия Дагестанского государственного педагогического университета. Психолого-педагогические науки. 2022;16(3):63-68. https://doi.org/10.31161/1995-0659-2022-16-3-63-68
For citation:
Magomedova M.K., Kurbanova O.V. Readiness оf Parents with Children with Disabilities and Institutions of Additional Education for Inclusive Interaction. Dagestan State Pedagogical University. Journal. Psychological and Pedagogical Sciences. 2022;16(3):63-68. (In Russ.) https://doi.org/10.31161/1995-0659-2022-16-3-63-68